7:30 - 15:30

poniedziałek - piątek

Śródmiejska 24/4

41-922 Radzionków

Kontakt z nami

Nasz zespół to eksperci z dziedziny usług księgowych. Zapraszamy do współpracy.

515-175-465

biuro@vat-in.pl

7:30 - 15:30

poniedziałek - piątek

Śródmiejska 24/4

41-922 Radzionków

Kontakt z nami

Aktualności księgowe

Umów się z nami, aby dobrać zoptymalizować Twoją firmę pod kątem podatków.

Ewidencje księgowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości, rozliczenia z US, ZUS.

Rozliczanie wynagrodzeń, miesięczne i roczne ewidencje czasu pracy, deklaracje PIT, ZUS etc.

Ewidencja przychodów, zakupów i kosztów w oparciu o księgi przychodów i rozchodów

Problemy podatników, którzy złożyli PIT przez Internet, z uzyskaniem kredytu w banku

Chodzi o dokumenty wymagane przed udzieleniem kredytu hipotecznego. Nie wszystkie banki akceptują bowiem zeznania roczne przekazane w formie elektronicznej. Nawet jeśli podatnik posiada urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) e-zeznania, bank wymaga wydrukowania formularza PIT i UPO albo dodatkowego papierowego zaświadczenia z urzędu skarbowego.

Sprawa skierowana do Ministerstwa Finansów

Sprawa ta stałą się przedmiotem interpelacji poselskiej (nr 21165) skierowanej do Ministra Finansów. Wskazano w niej, że doradcy podatkowi zwracają uwagę, iż prawidłowo złożone zeznanie w formie elektronicznej jest równoważne formie papierowej (pisemnej). Możliwość złożenia zeznań rocznych w formie elektronicznej, bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych wynika wprost z przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, z późn. zm.), dalej: op, i rozporządzeń wydanych na jej podstawie. Ponadto, według przepisów ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, UPO zawiera dane elektroniczne (w tym datę i godzinę wprowadzenia dokumentu do systemu teleinformatycznego urzędu) połączone z dokumentem w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana dokonana w tym dokumencie jest rozpoznawalna.

Zdaniem ekspertów działania banków nie mogą być oderwane od obowiązujących przepisów.

Osoby ubiegające się o kredyt mogą zatem skutecznie argumentować, że zarówno przedstawienie zeznania rocznego w wersji papierowej z potwierdzeniem złożenia w urzędzie skarbowym, jak i urzędowego poświadczenia odbioru wraz z kopią e-PIT jest wystarczające na potrzeby procesu przyznawania kredytu.

W interpelacji zapytano Ministra Finansów o jego stanowisko w omawianej sprawie i czy zdaniem Ministerstwa Finansów należy podjąć jakiekolwiek działania, które przyczynią się do rozwiązania tego problemu.

Zeznania podatkowe przesyłane bez bezpiecznego podpisu elektronicznego

W odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwo Finansów wskazało, że zgodnie z art. 3a § 1 op deklaracje podatkowe mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W rozporządzeniu Ministra Finansów z 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. nr 259, poz. 1769), jest określony sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.

Z załącznika nr 3 do ww. rozporządzenia wynika, że bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego mogą być przesyłane następujące deklaracje: PIT-37 za 2008 r., PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 za 2009 r. i za 2010 r. oraz PIT-28, PIT-16A, PIT-19A za 2010 r. Natomiast urzędowe poświadczenie odbioru, wydane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, po przeprowadzeniu prawidłowej weryfikacji struktury logicznej, poprawności danych oraz autentyczności dokumentów, zapewnia integralność złożonego zeznania podatkowego zgodnie z przepisami ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565, z późn. zm.) oraz stanowi dowód i potwierdza termin złożenia zeznania (pkt 3 w załączniku nr 5 ww. rozporządzenia).

Oznacza to, że zeznania podatkowe w podatku dochodowym osób fizycznych przesłane bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego są równoważne pod względem skutków prawnych zeznaniom podatkowym opatrzonym podpisem własnoręcznym.

Z art. 178 § 1 i § 3-4 op wynika, że podatnik ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.

Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania. Podatnik może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów. Organ podatkowy może zapewnić podatnikowi dostęp w swoim systemie teleinformatycznym do podań wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego oraz do pism organu podatkowego doręczonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, po identyfikacji strony w sposób określony w przepisach ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Minister Finansów nie ma wpływu na zakres dokumentów żądanych przez bank komercyjny

Ministerstwo Finansów podkreśliło, że Minister Finansów nie ma wpływu na zakres dokumentów żądanych przez komercyjny bank od osób ubiegających się o kredyt, jak również na wybór banku przez potencjalnego klienta. Tego rodzaju kwestie wynikają z wewnętrznych uregulowań oraz oferty kredytodawcy i nie są monitorowane przez Ministerstwo Finansów.

Jednocześnie resort finansów poinformował, że po stronie administracji podatkowej nie ma przeszkód, aby podatnik, który złożył zeznanie podatkowe przez internet (posiada UPO), dodatkowo otrzymał uwierzytelniony odpis złożonego zeznania podatkowego w celu jego przedłożenia w banku. Od 2011 r. Aplikacja Urzędnika posiada funkcjonalność, która umożliwia wyświetlenie - pobranie oryginału dokumentu w formacie XML oraz wydanie kopii lub kopii potwierdzonej co do zgodności z oryginałem deklaracji/zeznania podatkowego przesłanego drogą elektroniczną zgodnie z art. 178 op.

Podstawa prawna: - art. 3a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60, z późn. zm.),
- załącznik nr 3 rozporządzeniu Ministra Finansów z 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. nr 259, poz. 1769).

Wróć do listy aktualności